Hvordan går det med helsa?

2019-01-24

Tilstandsrapport 17 dager inn i mitt 99 dagers helseprosjekt

Det har vært litt stille fra denne kanten i det siste, så nå er det på tide med livstegn. 

Som dere allerede vet så har jeg begynt på et kostholds-og treningsprogram som varer i totalt 99 dager. 

Jeg starta 7.januar med C9, som er et 9-dagers intensiv-program for å restarte kroppen, få bort dårlige matvaner og gradvis begynne med fysisk aktivitet. Jeg gjør dette noen ganger i året, for det er virkelig deilig for kroppen å gjennomgå denne 9-dagers prosessen! 

Jeg fikk litt utfordringer denne gangen på grunn av kroppen som ikke helt ville spille på lag, kulda grep plutselig hardt tak på Senja, og det merkes som regel godt. Det er en del av det å ha litt revmatiske plager, og jeg vet jo at det kommer perioder på året som er litt tøffe. 

Likevel har jeg da fått rørt på meg, med yoga og gåturer for det meste. Det er viktig å gjennomføre med tanken om at litt er bedre enn ingenting. Kroppen har godt av bevegelse, uansett. 

Da jeg var ferdig med C9, gikk jeg over på neste program i Forevers FIT-pakke. Mye god og sunn mat å velge i, og det er superlett å følge planen når alt er i en APP på telefonen. Det er ikke alle oppskriftene jeg har fulgt slavisk, og det er også dager da jeg har valgt noe annet enn det som har vært foreslått. Men det fine er at når man først kommer inn i programmet og ser ca mengde man skal spise, er det enklere å "klare seg selv" også.

Det er det som er en viktig del av ethvert profesjonelt kostholdsprogram, mener jeg, at man kan fortsette på egenhånd etterpå fordi man har fått nyttig kunnskap med seg om et godt kosthold i hverdagen. 

Jeg har ikke delt så mye av hva jeg spiser, men det går i alt fra proteinshake, til granola m yoghurt, tortillalefser med pålegg, sandwicher (helst glutenfrie for min del), ulike retter med egg, "vanlig" middag med mer grønnsaker og mindre raske karbohydrater. Sukker er kuttet helt ut, og søtsuget er virkelig helt borte. 

I går spise jeg lunsj med min søster her i Oslo, og da skal det sies at jeg faktisk prøvde meg på litt dessert. Vi spiste av en lunsjbuffét, og det var mye fristende på bordet. Men jeg valgte nok "riktig" mat til lunsj, for da jeg hadde hentet noen smakebiter fra dessertbordet, var det egentlig ingenting som fristet. Ikke engang sjokolade-mousse-kake! 

Jeg har mye mer energi nå enn for noen uker siden, og merker jeg trenger mindre søvn. Jeg har lyst til å stå opp tidlig, gå en tur og sette i gang med arbeidsdagen. Jeg føler meg klar for neste nivå av programmet, hvor trening intensiveres litt mer. 

For min del vil trening fremover hovedsaklig bli powerwalking (raske gåturer), yoga og pilates. Det vet jeg min kropp tåler greit. Jeg er i ferd med å komme inn i en morgenrutine nå, hvor jeg starter dagen med trening, og så inntar frokost. Hvis jeg kjenner behov for det, drikker jeg en shake før jeg starter. 

Jeg har ikke veid meg, siden badevekta trenger nytt batteri, så det skal gjøres når jeg kommer hjem fra Oslo. Men kroppen kjennes mye lettere ut, og det er i første omgang det jeg har vært ute etter. Jeg gikk på medisiner store deler av fjoråret som ga mye vann i kroppen, og så kom jo jula...say no more. 

Nå kjennes det at mye væske er ute av kroppen og jeg er så klar for å fortsette videre på min ferd! 

Jeg elsker nå å lasse på med grønnsaker og urter til alle måltid, jeg erstatter noen kopper kaffe med grønn te og sørger for å ha mat tilgjengelig som gir meg det jeg trenger av påfyll og næring. 

Hva gjør at jeg fullfører og lykkes denne gangen, mot tidligere forsøk som ikke har lyktes like godt? 

Vel, først og fremst kommer ønsket om en endring dypt innenfra. Det er forankret i et dypt hvorfor, hvor jeg har gått mange runder med meg selv. Hva ønsker jeg ut av livet? Hvordan vil jeg ha det? Hva er viktig for en god hverdag? Hvorfor tyr jeg til sukker? Hva utløser en "sprekk"? Jeg tror at alle som har gjort en livsstilsendring har kjent på de tunge takene, de kjipe dagene, og skamfølelsen som kommer av å avbryte eller sprekke. Og jeg tror at mye av årsaken til å ikke lykkes henger sammen med at det ikke er gjort en god nok "risikoanalyse" på forhånd, i tillegg til at det er lurt å skrive ned minst 5 gode grunner til at en endring vil være bra. Det begynner i hodet, helt enkelt. Du kan følge hvilket program du vil, det kan være så enkelt som bare det, men om du ikke har hodet med deg vil det  uansett bli vanskelig. Er du enig? 

Jeg svarer gjerne på spørsmål om programmet eller kommer  med gode råd til hvordan du kan lykkes med å gjennomføre en livsstilsendring, basert på mine erfaringer og titusenvis av tilbakemeldinger på FIT-programmene til Forever. 

Det er mye å velge i på markedet, det smarte er å velge noe som gir gode verktøy videre. Som ikke er for ekstremsport-utøvere og som ikke tapper kroppen for energi og krefter. Du vil vel ikke rase ned i vekt, for så å gå opp minst like mye? 

Det er aldri en lettvint og rask måte å oppnå god helse på. Da gjelder det å ha gode rutiner som blir en naturlig del av hverdagen, og jobbe mye med det mentale. For det er på tunge dager du trenger å coache deg selv gjennom de dårlige følelsene som kommer. 

Når jeg kommer tilbake til Senja i neste uke, skal jeg vise litt mer av hverdagen, hva jeg trener og spiser. Ikveld skal vi spise indisk mat, jeg gleder meg masse! Jeg elsker mat, bare så det er sagt!

I dag har jeg gått en 2-timers tur rundt i Oslo. Frisk luft kombinert med mosjon, med musikk på øret må være bortimot noe av det beste som finnes.  

Så oppsummert vil jeg si at jeg er godt fornøyd med ny livsstil og resultatene hittil. Kroppen føles bra, jeg er opplagt og topp motivert for å fortsette!